Algemene Voorwaarden

  • Varen met de RIBs (Rigid Inflatable Boadts) van Lelystad Rib Experience (verder aangeduid als LRE) is een fantastsche en spannende ervaring. Om goede afspraken met elkaar te maken wijzen wij u op de Algemene Voorwaarden en verzoeken wij u deze voor de stap aan boord, goed door te lezen.

  • U gaat gebruik maken van de diensten van LRE. Op alle activiteiten van Lelystad Rib Experience (LRE) zijn onderstaande Algemene Voorwaarden (versie 1.1, 20 april 2023, van toepassing. Deze vindt u op deze pagina.

  • Onderstaande tekst wordt voorgelegd voordat u bij ons aan boord stapt. Hier kunt u de tekst alvast doornemen:

    Hierbij verklaar ik:

    • Dat ik bekend ben met de Algemene Voorwaarden van Lelystad RIB Experience, hierna te noemen LRE.

    • Dat LRE mij (ons bedrijf en de leidinggevende) zeer uitgebreid heeft geïnformeerd over alle aspecten rondom het varen met RIBs en de mogelijk daaraan verbonden gevaren.

    • Dat LRE mij uitgebreide veiligheidsinstructies heeft gegeven, alsmede veiligheidsmiddelen heeft vestrekt. (zoals kleding en zwemvest).

    • Dat ik alle risico’s die zijn verbonden aan het varen met RIBs accepteer.

    • Dat ik fysiek in staat ben om deel te nemen aan de RIBs experience (denk dan bijvoorbeeld aan knie-, rug- en nekklachten, alsmede zwangerschap, hartklachten, artrose, reuma en conditionele capaciteiten).

    • Dat ik geïnformeerd ben over het veilig opbergen van mijn spullen zoals bril, camera, telefoon enz. en dat ik het risico van beschadigen dan wel kwijtraken aanvaard.

    • Dat ik alle veiligheidsaanwijzingen tijdens de vaartocht direct zal opvolgen.

    • Dat LRE niet aansprakelijk is voor schade in welke vorm dan ook ontstaan tijdens en door het varen van RIBs, waaronder valt ook letselschade.

    • Dat ik LRE vrijwaar van alle aanspraken door derden (bijvoorbeeld regresnemers).

    • Dat het mij bekend is dat LRE (en haar medewerkers) vanwege het risico op (letsel)schade geen wettelijke aansprakelijkheidsverzekering heeft kunnen afsluiten en om die reden ik hen ook niet aansprakelijk zal stellen.

    • Dat ik erop ben gewezen dat het aanbevelingswaardig is om zelf (voorafgaand aan deelname) een ongevallenverzekering af te sluiten.

  • Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door de Lelystad RIB experience BV uitgevoerde vaartochten en experiences.

    ARTIKEL 1 – GEBRUIKTE DEFINITIES

    Alle genoemde bedragen zijn inclusief BTW tenzij dit anderzins vermeld wordt.

    1. Lelystad RIB Experience, verder afgekort als LRE, is de besloten vennootschap Lelystad RIB Experience BV, ingeschreven in het register van de kamer van koophandel onder nummer 80149065 en gevestigd aan de Agorabaan 15, 8224 JS LELYSTAD

    2. (RIB)Experience; is een vaartocht met een Rigid Inflatable Boat, eventueel aangevuld een wal excursie.

    3. Klant; is een bedrijf of consument die een (RIB)experience boekt die daarvoor een vergoeding verschuldigd is.

    4. Gast; is een passagier aan boord en deelnemer aan een experience.

    5. Schipper; voert het gezag aan boord, en over het schip.

    6. Schip; is het vaartuig waarmee de Experience wordt uitgevoerd.

    7. Overeenkomst; de overeenkomst waarbij LRE zich tegenover de klant verbindt tot het verschaffen van een door LRE georganiseerde RIB Experience.

    8. Elektronisch; per email via de website, sms, whatsapp, en alle andere mogelijke digitale communicatie middelen.

    ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid

    1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst die LRE sluit met de klant.

    2. Deze voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst tussen LRE en klant. De klant wijst zijn/haar gasten op de regels uit deze Algemene Voorwaarden. De klant vrijwaart LRE voor alle aanspraken die de gast jegens de LRE , dan wel de schipper, maakt “voor zover aansprakelijk”.

    3. Deze voorwaarden zijn met uitsluiting en uitdrukkelijke verwerping van eventueel door de klant gehanteerde voorwaarden van toepassing, tenzij partijen schriftelijk uitdrukkelijk anders overeenkomen.

    ARTIKEL 3 – OFFERTES EN HET AANBOD

    1. Een algemeen aanbod die LRE via haar website, reclame folders of iets dergelijks aanbiedt, moet gezien worden als een vrij blijvende aanbieding, en moet worden opgevat als een uitnodiging tot onderhandeling over diensten van LRE.

    2. LRE zal elk individueel aanbod schriftelijk uitbrengen doormiddel van een offerte.

    3. Alle offertes van LRE hebben een geldigheidsperiode van 7 dagen na dagtekening. De verzochte vaardatum zal dan tot die tijd gereserveerd blijven.

    4. De offerte bevat in elk geval de volgende zaken;

    a. standaard informatie formulier deelnemers;

    b. de aard, en inhoud en omvang van de door LRE verzorgde dienst;

    c. de wijze van betaling en betaal termijnen;

    d. een bij benadering zo zorgvuldig mogelijke afgesproken datum en tijdstip van inscheping;

    e. het maximaal aantal gasten aan boord;

    f. bij individuele boekingen is een voorbehoud van toepassing ter annulering van LRE indien het minimum aantal gasten niet is bereikt.

    g. Als bijlage deze Algemene Voorwaarden welke. als bijlage. mee wordt verstuurd via de elektronische weg en ‘ter hand’ is gesteld.

    5. Na acceptatie van de offerte zal de aanbetalingsfactuur worden verzonden.

    6. Alle facturen van LRE hebben een betalingstermijn van 8 dagen.

    ARTIKEL 4 – DE OVEREENKOMST

    1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod van klant, en pas na schriftelijke bevestiging van LRE.

    2. Alle overeenkomsten worden elektronisch vastgelegd.

    ARTIKEL 5 – BETALINGSVOORWAARDEN

    1. Betaling van LRE facturen dienen binnen 8 dagen na ontvangst van de factuur te worden betaald, tenzij de vaardatum eerder plaats vind. In dat geval is de betaaltermijn 24 uur voor de vaartocht.

    2. Als de klant niet op tijd betaalt, dan wordt hij geacht wettelijk zonder een ingebrekestelling reeds in verzuim te verkeren. LRE zal dan nog kostenloos een betalings herinnering sturen waarbij de klant binnen 8 dagen alsnog tot betaling dient over te gaan.

    3. Indien de klant dan nog niet de factuur heeft voldaan is hij wettelijke incassokosten verschuldigd.

    4. De wettelijke incassokosten wordt berekend conform het besluit vergoeding voor buitengerechterlijke incassokosten.

    ARTIKEL 6 – ANNULERING VAN DE OVEREENKOMST

    1. Indien de klant de overeenkomst wil annuleren dient de klant LRE hiervan zo spoedig mogelijk dit schriftelijk of elektronisch mede te delen. De datum en tijd van ontvangst door LRE wordt als datum van annulering aangemeld.

    2. Indien de klant annuleert is de klant een (gefixeerde) schadevergoeding aan de ondernemer verschuldigd.

    25% in geval van annulering tot 1 maand voor de experience.

    50% in geval van annulering binnen 1 maand, maar voor 1 week voor de experience

    75% in geval van annulering binnen 1 week, maar voor 48 uur voor de experience

    100% in geval van annulering binnen 48 uur voor de experience.

    3. De klant kan de overeenkomst overdragen aan een derde en om een indeplaatsstelling verzoeken. Alle voorwaarden die aan deze overeenkomst zijn verbonden worden automatisch door de derde partij overgenomen. De klant en diegene die de overeenkomst overneemt, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst.

    4. LRE kan de overeenkomst annuleren als hij de overeenkomst niet kan uitvoeren, als gevolg van onvermijdbare en of buitengewone omstandigheden.

    5. LRE kan tevens de overeenkomst kostenloos ontbinden indien niet het minimum aantal deelnemers is bereikt zoals in de aanbieding aangeboden termijn.

    6. LRE betaalt indien er sprake is van een omstandigheid zoals genoemd in lid 4 en 5 alle betaalde bedragen terug, zonder schadevergoeding of verschuldigde rente.

    ARTIKEL 7 - DE RECHTEN EN PLICHTEN VAN LRE

    1. LRE staat ervoor in dat het schip en bemanning voldoen aan de wettelijke voorschriften.

    2. De LRE reddingsvesten worden jaarlijks gekeurd.

    3. De schipper is ten allen tijde bevoegd om op grond van (te verwachten) nautische en/of meteorologische gronden alsmede ook de staat van het schip de vaartocht te wijzigen. Dit kan ook consequenties inhouden voor dat plaats, of tijdstip van afvaart.

    4. In het geval van een omstandigheid, zoals benoemd bij punt 3 van dit artikel, zal LRE in overleg met de klant trachten een goede oplossing te komen. Eventuele extra kosten, voor zover redelijk, komen voor rekening van de klant.

    5. Indien het overeengekomen schip en/of de gezagvoerder onverhoopt niet beschikbaar zijn is LRE gerechtigd een gelijkwaardig ander schip c.q. een andere gezagvoerder in te zetten. Mocht dit niet mogelijk zijn en de niet-beschikbaarheid het gevolg zijn van een oorzaak die een zorgvuldig ondernemer (LRE) niet had kunnen voorkomen dan is LRE gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.

    6. Externe factoren (bijv. brandstof prijzen), of verschuldigde belastingen en heffingen kan LRE dpen besluiten om de prijs te verhogen. Dit kan tot tien dagen voor aanvang van de vaartocht. LRE zal aangeven waaruit deze verhoging dan bestaat en hoe dit is berekend. Indien de verhoging meer is dan 8% van de afgesproken som is, heeft de klant het recht de overeenkomst kostenloos op te zeggen.

    7. LRE kan de overeenkomst binnen de in de aanbieding vermelde termijn opzeggen in geval het aantal aanmeldingen kleiner is dan het voorafgaand in de boeking kenbaar gemaakte vereiste aantal minimum deelnemers.

    8. LRE wijst de klant op de verplichting van artikel 8 lid 9.

    9. Eventuele havengelden, en lokale heffingen, zoals bijv. toeristen belasting worden op basis van nacalculatie aan de klant doorberekend.

    10. Indien klant of diens gast zichtbaar onder invloed is van alcohol of drugs zal LRE de gast of klant weigeren aan boord te laten. Dit ter beoordeling van de schipper. De schipper zal hierover niet in discussie gaan met de klant en/of gast. De beoordeling van de schipper is definitief.

    ARTIKEL 8 - DE RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE KLANT

    1. De klant, of diens gasten, verschaft de schipper een ingevulde lijst met namen van de deelnemers / gasten.

    2. De klant en diens gasten dienen te allen tijde de aanwijzingen van LRE of de schipper op te volgen. Dit geldt in het bijzonder ten aanzien van instructies over de orde en veiligheid aan boord.

    3. LRE kan kleine stukken bagage meenemen. Zulks ter beoordeling van de schipper. LRE is niet aansprakelijk voor verlies, het nat worden of andere schade van bagage.

    4. Het door de gast of de klant aan boord nemen van wapens, gevaarlijke stoffen, wapens, drugs of smokkelwaar is ten strengste verboden.

    5. Huisdieren worden niet toegelaten aan boord van LRE schepen, tenzij nadrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen.

    6. De klant wijst de gast op alle bepalingen ten aanzien van gasten uit deze algemene voorwaarden als ook de exoneratie verklaring.

    EIGEN RISICO VERKLARING

    Hierbij verklaar ik:

    • Dat ik bekend ben met de Algemene Voorwaarden van Lelystad RIB Experience, hierna te noemen LRE.

    • Dat LRE mij (ons bedrijf en de leidinggevende) zeer uitgebreid heeft geïnformeerd over alle aspecten rondom het varen met RIBs en de mogelijk daaraan verbonden gevaren.

    • Dat LRE mij uitgebreide veiligheidsinstructies heeft gegeven, alsmede veiligheidsmiddelen heeft vestrekt. (zoals kleding en zwemvest).

    • Dat ik alle risico’s die zijn verbonden aan het varen met RIBs accepteer.

    • Dat ik fysiek in staat ben om deel te nemen aan de RIBs experience (denk dan bijvoorbeeld aan knie-, rug- en nekklachten, alsmede zwangerschap, hartklachten, artrose, reuma en conditionele capaciteiten).

    • Dat ik geïnformeerd ben over het veilig opbergen van mijn spullen zoals bril, camera, telefoon enz. en dat ik het risico van beschadigen dan wel kwijtraken aanvaard.

    • Dat ik alle veiligheidsaanwijzingen tijdens de vaartocht direct zal opvolgen.

    • Dat LRE niet aansprakelijk is voor schade in welke vorm dan ook ontstaan tijdens en door het varen van RIBs, waaronder valt ook letselschade.

    • Dat ik LRE vrijwaar van alle aanspraken door derden (bijvoorbeeld regresnemers).

    • Dat het mij bekend is dat LRE (en haar medewerkers) vanwege het risico op (letsel)schade geen wettelijke aansprakelijkheidsverzekering heeft kunnen afsluiten en om die reden ik hen ook niet aansprakelijk zal stellen.

    • Dat ik erop ben gewezen dat het aanbevelingswaardig is om zelf (voorafgaand aan deelname) een ongevallenverzekering af te sluiten.

    ARTIKEL 9 – AANSPRAKELIJKHEID LRE

    1. De LRE geen enkele aansprakelijkheid zal accepteren, tenzij schade is veroorzaakt door opzettelijk, danwel nalatig handelen van de LRE.

    2. Indien klant, door een toerekenbare tekortkoming van LRE, schade heeft geleden in de vorm van gederfd reisgenot, dan bedraagt deze vergoeding maximaal 50% van de totale reissom.

    3. Indien er door een uivoerende dienst, overheid of gezag, een verdrag of verordening van toepassing is. Dan kan LRE zich op de daarin opgenomen uitsluiting of beperking aansprakelijkheid beroepen.

    4. De verjaringstermijn voor het indienen van een vordering tot schadevergoeding is 3 maanden.

    5. LRE is niet gehouden tot het vergoeden van schade als de klant / gast dit kan verhalen op zijn of haar afgesloten verzekering. LRE adviseert klant en gast minimaal tot het afsluiten van een ongevallen verzekering. Zie daarvoor ook artikel 8 lid 6.

    6. Indien LRE bewijst dat schade het gevolg is van nalatigheid van klant / gast, of het niet opvolgens van instructies, is LRE niet aansprakelijk voor schade aan de gast / klant, maar dit geldt ook ten aanzien van de overige gasten en of klanten.

    7. LRE is nimmer aansprakelijk voor verlies van, of schade aan, bezittingen waaronder inbegrepen brillen, mobiele telefoons, camera’s of andere apparatuur, contant geld of andere zaken van enige waarde. Ook het onbeheerd achterlaten van kostbare bezittingen op op of in het schip zijn van enige aansprakelijkheid uitgesloten.

    8. Klant is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door hem en of door gasten die op zijn uitnodiging aan boord van het schip verblijven, tenzij de schade is toe te rekenen aan het ernstig foutief handelen van LRE of de schipper.

    ARTIKEL 10 – OVERMACHT

    1. Onder overmacht wordt verstaan iedere niet-voorzienbare omstandigheid tengevolge waarvan de uitvoering van de overeenkomst wordt vertraagd of verhinderd, voor zover deze omstandigheid door LRE niet vermeden kan worden en zij niet op grond van de wet, de overeenkomst of maatschappelijke opvattingen voor diens rekening moet komen.

    2. Onder overmacht wordt mede verstaan een averij aan het schip waardoor het schip niet meer inzetbaar is voor het overeengekomen doel en de averij niet te wijten valt aan omstandigheden die LRE had kunnen of moeten voorzien of voorkomen.

    3. Indien de schipper van mening is dat het, gelet op de weersomstandigheden al dan niet in combinatie met de aard van het schip en de groep opvarenden, niet verantwoord is een vaart uit te voeren heeft dit ook te gelden als overmacht.

    4. In geval van overmacht van een van de partijen, kan de andere partij de overeenkomst ontbinden. In dat geval heeft LRE recht op vergoeding van de door hem tot dusver gemaakte kosten voor zover deze zijn gemaakt voordat er sprake was van de overmacht situatie die tot ontbinding van de overeenkomst heeft geleid en voor zover de klant daardoor gebaat is.

    ARTITEL 11 – NON-CONFORMITEIT

    1. Indien er een of meer diensten niet conform de overeenkomst worden uitgevoerd zorgt LRE ervoor dat de non-confomiteit wordt verholpen, tenzij dat;

    a. Onmogelijk is of

    b. Onevenredig hoge kosten met zich brengt, rekening houdend met de mate van non-conformiteit en de waarde van de betreffende dienst.

    2. De klant dient LRE direct in kennis te stellen van de non-conformiteit

    3. Indien LRE de non-conformiteit niet binnen redelijke termijn verhelpt, terwijl LRE dat wel zou moeten doen, heeft de klant de mogelijkheid dit zelf te doen en om terug betaling van de nodige uitgaven te verzoeken.

    4. In het geval van non-conformiteit heeft de klant het recht om;

    a. De overeenkomst te beëindigen

    b. Een passende prijsverlaging te verlangen

    c. Een passende schadevergoeding te verlangen, tenzij LRE aantoont dat de non-conformaliteit te wijten is aan de klant / gast of aan een derde die aan de overeenkost is betrokken of als de non-conformiteit het gevolg is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden of overmacht.

    5. Indien er, als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, niet kan worden gezorgd voor de terugkeer van de klant en/of gasten zoals afgesproken in de overeenkomst, dan zijn de kosten voor de nodige accommodatie voor de klant en/of gast. LRE adviseert klant, en of gast hiervoor een verzekering af te sluiten.

    ARTIKEL 12 – HULP EN BIJSTAND

    LRE en de schipper zijn verplicht de klant en gasten hulp en bijstand te verlenen indien deze in moeilijkheden verkeren. Indien de oorzaak aan de klant en/of gast is toe te rekenen dan komen de kosten van die bijstand voor rekening van de klant en of de gast.

    ARTIKEL 13 – GESCHILLEN EN RECHTSKEUZE

    Op alle geschillen is het Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen met betrekking op de overeenkomst kunnen voorgelegd worden aan de rechtbank Midden Nederland locatie Lelystad.